Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Cer (šach) mat!

Cermat coby tvůrce testů k jednotným přijímacím zkouškám na střední školy a gymnázia, se stává v posledních letech noční můrou dětí, rodičů a možná i učitelů. Jak vnímá zkoušku předčasné dospělosti jedna celkem obyčejná Cer-matka?

To slovo je zakázaný, prohlásila jsem před rodinou nedávno.

Vzpomínám, jak jsem před lety také zavedla zakázané slovo – namísto Covid 19 museli doma říkat, sakra, jak to jen ….?

A tak mě napadlo slovo téměř odvozené – „crrrmati“

Crrrmati jsou žáci základních škol, mohou chodit do páté, sedmé i deváté třídy a se hlásí na gymnázia či na školy střední. Smutné je, že většina mých známých crrrmatíků se hlásí na gymply nikoliv ze zájmu po vědění, ale v touze po úprku ze své stávající základky. Buď takovou touhou oplývají oni nebo sekundární crrrmatíci, jejich rodiče – crrrmatky a crrrotcové.

Pokud jste dítko v osmé třídě, už se pomalu ale jistě stáváte crrrmatíkem, protože jste Crrrmatem již v tomto období intenzivně strašeni. Zahájením devítky už nastává crrrmatí peklo. Jsou-li rodiče znalí a majetní, pošlou svého crrrmata na intenzivní přípravku nebo si minimálně vybojují intenzivní přípravu od základní školy. Musím přiznat, že na naší základce se příprava odehrávala jednu nultou hodinu týdně, zda byla intenzivní netuším, ale jistě byla ospalá a možná i hladová.

Já, coby crrrmatka, jsem své dítko odeslala na dost tučný kurz. Ačkoliv se hlásilo na střední školu řekněme méně žádanou, navštěvovalo přípravné kurzy na gymnázia. Říkala jsem si, to mu neuškodí. Od února můj crrrmátek podstupoval intenzivní domácí přípravu – vytiskla jsem mu vzorové testy, zapnul si stopky a jel. Svou zdatnost, ale možná i sebehodnotu, určoval podle počtu dosažených bodů, což mě dost rozčilovalo, poněvadž jsem hlavně chtěla, aby si zapamatoval, kde chyboval. A pak přišly ony velké přijímačky.

Na oba dny jsem si vzala dovolenou. Čtvrtek dopoledne jsem strávila v jednom obchodním centru, zatímco dítko se potilo u testů. Kávička, bloumání po obchodech. Užívám si. Pak vyzvednu crrrmátka ve škole, stěžuje si, že češtinu nedal. Abych ho rozveselila, ale také uvolnila napětí, pozvu ho do jednoho známého bufíku, kde se prodávají chutné smažené pokrmy. Najíme se a jedeme domů. Ještě stále se snažím užít si dovči. Odpoledne se mi zblázní žaludek. Nehodí se popisovat, jak moc jsem si té dovči užívala, jen podotýkám, že zdravá jsem se začala cítit až další středu. Můj crrrmatík se pochlapil a druhý den zabral.

O týden později mě bombarduje smskami, jak jakože dopadl, že to už všem poslali. Mě ne. Psycho trvá další tři dny, raději dítě posílám k babičce a zakazuji říkat TO slovo nahlas, jelikož mám TOHO fakt plný kecky. Víceméně v onen den „D“ nebo spíš „Ú“ jako úterý, přesně v poledne, se dozvídáme, že se moje dítko dostalo.

Hurá. Uf.

Psychodrama skončilo. Vážně? Následují první dny bez zátěže, které doprovází náznak deprese. Zmatení. Co budu dělat? Co budu počítat? Kolik jsem vlastně dostal bodů?

Crrr… crrr a crrr…

(…)

Cermat vytvořil mustr, normu, odrazový můstek pro hodnocení připravenosti či nepřipravenosti ke studiu na středních školách ukončených maturitní zkouškou. Je jistě diskutabilní, zda je potřeba, aby například budoucí zdravotní sestry, které se rozhodnou nematurovat z matematiky, musí absolvovat test z tohoto předmětu… (prosím zkuste si vypočítat úlohu č. 16 z kteréhokoliv ze vzorových testů). Celým psychodramatem musí projít všichni žáci, učitelé a rodiče, nemluvě o časové i peněžní investici do přípravy.

(…)

 

Tuším, ale i věřím, že bude v dohledné době Crrrmatu odzvoněno.

Všem budoucím crrrodičům přeji pevné nervy, trpělivost a dobrý úsudek.

A - ach ano, už si vzpomínám, jak jsem před lety říkala Covidu 19. Byl to „Ten, jehož jméno se nevyslovuje“. Tedy „Pšt!“

 

Zdroje:

www.cermat.cz

https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Alena Nezbedová | čtvrtek 11.5.2023 9:42 | karma článku: 26,66 | přečteno: 3371x
  • Další články autora

Alena Nezbedová

Prostě psí

My, nepejskaři, je můžeme milovat, aniž bychom je vlastnili. Některým z nás bohatě stačí psy jen pozorovat, občas být tam, kde jsou i oni, a občas je vpustit na naše území, do našich životů, přízně i nepřízně.

24.4.2024 v 8:00 | Karma: 12,78 | Přečteno: 231x | Diskuse| Společnost

Alena Nezbedová

Kdo si hraje, nezlobí

Nejlepší přítel, parťák a pomocník současnosti. Kdo ho nemá, jako by nebyl. Ano, mám na mysli přenosné dnes už víceúčelové telefonní zařízení. Jistě že mobil. Milášek...

2.4.2024 v 8:00 | Karma: 5,13 | Přečteno: 148x | Diskuse| Společnost

Alena Nezbedová

Kdo si počká, ten se...

Možná to znáte. Nejdřív umrtvení dásně i tváře. Pak se jde na věc. Trh, škub a je to. Ale před tím si musíte chvilinku počkat... kde že? Přeci v čekárně na stomatochirurgii!

25.3.2024 v 8:00 | Karma: 10,83 | Přečteno: 273x | Diskuse| Společnost

Alena Nezbedová

Strašpytel by air

Aviofobie znamená ve zkratce strach z létání dopravním prostředkem, který je k letu určen. Toto je krátký a téměř veselý příběh o tom, jak jsem letěla. Nerada, ale letěla. Je pozdravem pro ty, kteří se nebojí přiznat, že se bojí.

29.1.2024 v 8:00 | Karma: 14,02 | Přečteno: 360x | Diskuse| Cestování

Alena Nezbedová

Pro Nellinku Š.

Událost na FFUK všechny zasáhla. Ptáme po smyslu a hledáme způsoby, jak se s ní vyrovnat. Na otázku „Proč?“ jsem také hledala odpověď. Adresovala jsem ji dětské autorce obrázku, který byl k vidění na sloupu u vchodu do budovy.

8.1.2024 v 8:00 | Karma: 15,10 | Přečteno: 369x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Rakouské Zelené do eurovoleb povede mladá aktivistka. Je nezkušená a lže, zní

18. května 2024  11:55

Lídryně kandidátky rakouské vládní strany Zelení do Evropského parlamentu Lena Schillingová se od...

Nehoda kamionu na osm hodin zastavila provoz na D35 u Olomouce

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  11:42

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...

Na Česko udeří od jihovýchodu bouřky. Hrozí kroupy a také přívalové deště

18. května 2024  11:19,  aktualizováno  11:40

Přímý přenos Silné bouřky dnes zasáhnou Moravu a jihovýchod Čech, v neděli pak celé Česko, uvedli meteorologové....

Slovenský soud rozhodne o vazbě pro atentátníka. Vláda zasedne ve středu

18. května 2024  11:09

Soud na Slovensku rozhodne o návrhu na vazební stíhání muže obviněného ze středečního atentátu na...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

  • Počet článků 9
  • Celková karma 9,58
  • Průměrná čtenost 607x
Matka dvou dospívajících dětí, věřící nevěřící hledač rovnováhy bytí oplývající uměleckým nadáním a smyslem pro humor.

Seznam rubrik